Het programma bedraagt 27 studiepunten en bestaat uit 5 modules. Als deelnemer vervolledig je alle modules in één semester, werk je aan tussentijdse opdrachten en volg je een stage van min. 30 dagen om te kunnen slagen. Er is geen eindexamen. Een tweede examenkans is mogelijk voor de opdrachten. Download de opleidingsbrochure.

Module 1: digital content & journalism

In deze module leer je wat er nu precies van een journalist of content creator verwacht wordt in een digitale omgeving. Welke skills heb je nodig? Hoe worden je verhalen online geconsumeerd? Wat verwachten online mediagebruikers?

We starten met het kernbegrip van deze opleiding: storytelling. Welk perspectief kies je? Hoe bouw je een scenario op? Welke connectie maak je met je doelgroep? Hoe bouw je een verhaal visueel op? Welke tools kan je daarvoor gebruiken? 

Binnenkort weet jij 100% hoe een online verhaal in elkaar zit. 

Gastdocenten (*): o.a. Rutger Verhoeven (Clever Lions), Tim Verheyden (Pano/VRT)

Module 2: online publicatie

Bij digital storytelling is de manier waarop je content presenteert op de verschillende sociale kanalen belangrijk. Dankzij SEO, online copywriting en inzicht in algoritmes kan je content optimaliseren. 

Door in te zoomen op content marketing technieken en -tools, word jij morgen een nóg betere content creator. 

Gastdocenten (*): o.a. Niel Van Herck (Tjoolaard)

Module 3: digital contentproductie

In deze module ga je zelf aan de slag. Je leert verhalen vertellen met social video, foto, longreads, (info)graphics, audio en data. Je scherpt tijdens praktishe oefeningen en aan de hand van online tutorials je opname- en montageskills aan.

Je verkent daarnaast wat chatbots, virtual en augmented reality en influencer marketing voor een (media)merk kunnen betekenen. Tenslotte gaan we ook dieper in op interactive storytelling. 

Gastdocenten (*): o.a. Sven De Coninck (Chase Creative), Wim Forceville (freelance/Fisheye), Kevin Boone (Vlerick Business School), Tim Vanhaecke (Chase.be), Vincent Merckx (Vranckx) en Maarten Lambrechts (De Tijd/freelance), Klasien Van de Zandschulp (Lava Lab)

Module 4: de digital creative van de toekomst

Je hebt nu alle contentvormen onder de knie hebt en weet hoe je je verhaal op een goede manier publiceert. Nu is het tijd om in te zoomen op social advertising, zodat jouw content maximaal geconsumeerd wordt.

Daarnaast kijken we in jouw toekomst: als je aan de slag gaat als digital storyteller, moet je scherp blijven. Blijven testen, meten en toepassen. 

Gastdocenten (*): Lien De Leenheer (Frankly Speaking) 

Module 5: stage

Na 10 weken les is het tijd voor stage. Je loopt minimum dertig en maximum vijftig dagen stage in een digitale journalistiek-redactionele, productioneel-audiovisuele of communicatieomgeving.

Je kiest zelf of je gaat voor een stage in digital content of digital journalism, en in welke formats je jezelf wil specialiseren. De ene wil podcasts gaan maken, de andere ziet het wel zitten om een digitale mediaredactie te versterken, en nog een andere wil in een reclamebureau social videos gaan maken.

Het kan allemaal. Wij voorzien zelf een uitgebreid aanbod aan stageplaatsen. Aan de hand van persoonlijke gesprekken krijg je de kans om meerdere opties te verkennen. Eigen voorstellen of stage volgen bij je huidige werkgever zijn ook mogelijk mits genoeg uitdaging en ondersteuning. 

Als je het postgraduaat combineert met een job kan je je stage deeltijds doen en dus spreiden over een langere periode of kiezen voor een alternatieve challenge-opdracht..

De beste manier om ervaring op te doen? Door stage te lopen!